احمد کناری نژاد در نطق پیش از دستور خود، در نود و ششمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر بندرعباس، اظهار کرد: شهادت همکار ارجمند آتشنشان شهید قهرمان فداکار جناب آقای فوآد اورنگی را خدمت همه شما عزیزان، خانواده آن شهید قهرمان و همکاران جان بر کفش عرض تسلیت دارم.
وی افزود: همکاران عزیز و ارجمندم میدانم درد و اندوهی که قلب یکا یکا شما خواهران و برادران عزیزم در شورای اسلامی، مجموعه خدوم شهرداری بندرعباس و مردم قهرمان پرور این خطه می فشارد و ناشی از این این ضایعه تاسف بار می باشد را با تمام وجود احساس و درک کنم و خود نیز طی روزهای گذشته بسیار از این مهم متاثر بودم اما  برماست که فقط در اندوه و مرثیه این ضایعه باقی نمانیم و در کشاکش امورات خویش آن را به خاطره ای تنها بدل نکنیم بلکه از پس این رویداد و اتفاق در راستای جلوگیری از تضییع خون این شهید و حفظ انگیزه های همکارانش در سازمان آتش نشانی بندرعباس با نگاهی کارشناسی و تحلیل ریشه های این رخداد تلخ اقدامات اقتضایی مجدانه لازم را بر حسب وظایف ذاتی و انسانی خویش تمهید و تا حصول نتایج آن پیگیری نماییم.
وی افزود: باشد که این تلاشها مکمل ذره ای از ایثار و فداکاری های بیکران آتش نشانان جان بر کف بوده و در آینده دیگر شاهد از دست رفتن جان عزیز دیگری از دوستان و همکاران و خدای ناکرده شهروندانمان بواسطه این دست حوادث نباشیم. 
کناری نژاد گفت: دوستان و همکاران عزیز در محضر خداوند یکتا سوگند یاد میکنم که این نطق یک واژه پردازی احساسی نیست و امید است با عنایت بهنگام و خرد جمعی و رویکرد کارشناسی بتوانیم تصمیمات لازم را اتخاذ و پیگیری و مطالبه گری ملزوم برای تحقق آن تصمیمات را مبذول داریم.
عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس گفت: سروران ارجمند مگر یکی از وظایف ما در شورای اسلامی شهر بهبود سیستم ها و روش های موجود در مجموعه شهرداری نیست و مگر آنچه در این رخداد موجب از دست رفتن جان عزیز یک شهروند و همکار خدوم گردیده است نشان دهنده وجود نقاط ضعف و فرصت های بهبود برای این وضعیت نمی باشد!
وی ادامه داد: در هفته دفاع مقدس و پاسداشت رشادت های زنان و مردان این سرزمین در جنگ تحمیلی هستیم. مگر ما وامدار فرهنگ مدیریت جنگ در آن شرایط نابرابر نبوده و نیستیم ؟! مقام معظم رهبری ((مدظله العالی) فرمودند با پایان یافتن جنگ تحمیلی، جنگ اقتصادی علیه ملت ایران آغاز شده است و اکنون پس از سالها ایستادگی در اوج تحریم های ظالمانه و غیر انسانی غرب و مدعیان حقوق بشر علیه این سرزمین چگونه است که در همین شرایط جنگی برای تامین تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز در بخش عمومی (ماشین آلات و تجهیزات ایمنی آتشنشانی ) دولتها و قوانین کشور با اعمال تعرفه های غیر قابل باور به دنبال درآمدزایی از واردات این مهم می باشند؟
کناری نژاد گفت: آتش نشانی و خدمات این جان بر کفان خدوم و بی ادعا به شکل بسیار شدیدی به تجهیزات مطلوب، روزآمد و کافی وابستگی دارد و در غیر اینصورت بایسته است که انتظار داشته باشیم عملیات و خدمات این واحد بر اساس رسالت ایجابی و مسئولیت های محوله انجام نخواهد شد و یا اینکه در جریان انجام این خدمات شاهد از دست رفتن جان انسان ها و آتش نشانان خدوم خواهیم بود.
وی تصریح کرد: مگر مهمترین سرمایه و منابع موجود در اختیار هر سازمان، منابع و سرمایه های انسانی آن سازمان نمی باشند؟ پاسداشت این سرمایه ارزشمند بدون تامین تجهیزات استاندارد، کافی و رعایت دقیق شیوه نامه های اجرایی یقینا میسر نخواهد بود و فرهنگ تلاش قهرمانانه بواسطه بعضی غفلت ها با آنکه الگوهای پهلوانی و قهرمانی بسیار در این سرزمین به سرعت دستخوش تحلیل می گردد و این آغاز تحلیل رفتن ارزشمندترین سرمایه های سازمانی و تاثیر بشدت مخرب آن بر کیفیت خدمات و موفقیت های مورد انتظار در آینده خواهد بود.
وی ادامه داد: یقینا ارائه خدمت در حادثه اخیر مطابق با مصوبه 20/12/1401 هیئت محترم وزیران بوده است اما تلفات جانی این رویداد می تواند زنگ هشدار جدی برای پاسخ دهی به نیاز مبرم کمبود تجهیزات و محدودیتهای ناوگان بار مسئولیت ناشی از این مصوبه بر دوش شهرداری می باشد فلذا در راستای حسن اجرای وظایف قانونی محوله مطلوب است تا با همدستی و همیاری مجموعه دولت و دیگر نهادهای حاضر در استان برای این امر خطیر کسب آمادگی بیشتری نماییم. بدین سبب به نمایندگی از مردم شهر بندرعباس از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، استاندار معزز مطالبه رسیدگی عاجل به این مورد را خواستاریم.
کناری نژاد اضافه کرد: لازم به ذکر است، بعضی از شهرداری های سایر استان های کشور با هماهنگی بعمل آورده با گمرک جمهوری اسلامی توانسته اند ماشین آلات آتش نشانی و تجهیزات تخصصی مورد نیاز خود را با معافیت های گمرکی و تسهیل فرایند تشریفات قانونی وارد و از مسیر بنادر استان هرمزگان آن را دریافت و به خدمت بگیرند. درخواست و مطالبه ما از نمایندگان محترم و استاندار معزز پیگیری این مهم و تسهیل این موضوع به شکل جدی و با رعایت قید تعجیل در اقدام می باشد که بدین وسیله خدمتگزاران مردم در شهرداری بندرعباس خاصه سازمان آتش نشانی با عنایت بر مصوبه سال گذشته هیئت محترم وزیران با آمادگی  تجهیزاتی و موتوری بسیار مطلوب تری همچنان قهرمانانه به خدمات ارزشمند خود ادامه داده و در سایه این همکاری و پیگیری همه جانبه شاهد از دست رفتن جان آتش نشانان قهرمان و شهروندان شریف نباشیم.
عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس افزود: اساسا این یک خطابه احساسی نیست و بر اساس آمارهای اخذ شده از سازمان آتش نشانی و در مشورت با خبرگان این حوزه موارد ذیل بحضور ارجمندتان ایفاد می گردد. امید است با عنایت شما عزیزان و بذل توجه و اعمال خرد جمعی بر مفاد تقدیمی بتوانیم ذیل کار مشورتی و کارشناسی در چهارچوب شرایط موجود و واقعیت های امروز تصمیمات لازم را اتخاذ نماییم.
وی ادامه داد: بندرعباس، شهری ایستاده رو به جهان و پایتخت اقتصادی کشور و دارای بزرگترین بندر صادرات و واردات که شاهراه اقتصادی این سرزمین می باشد و استقرار صنایع و مراکز نظامی بر اهمیت استراتژیک آن دو صد چندان افزوده است چنین سازمان آتش نشانی با استعداد و عدوات تا حدی فرسوده و ناکافی متاسفانه به هیچ عنوان سازگاری نداشته و حتی زمینه تهدید بیشتر در بحران ها را نیز میتوان به روشنی محاسبه کرد.
کناری نژاد گفت: همه ما میدانیم در حالی که 44% از شهر بندر عباس بافت فرسوده می باشد و احتمال هر حادثه اي در آن محتمل می باشد.تا چه اندازه به تجهیزات متناسب برای پاسخگویی به حوادث و مدیریت بحران ها تا زمان نوسازی بافت من جمله موتورسيكلت آتش نشاني براي اين بافت ها و دیگر ادوات و تجهیزات فردی نیازمندیم اما تاکنون آیا توانسته ایم ؟
این عضو شورا تصریح کرد: ما شهری زلزله خیز هستیم به گواه آمارها و تجارب فرد فرد شهروندان و پاسخگویی متناسب و موثر و کارآمد به نیاز در مواقع بحران تنها زمانی قابل تصور می باشد که از قبل و با سنجش ریسک بتوانیم خود و سازمان متولی را برای این مهم بیش از هر زمانی آماده و مجهز نگه داریم؟
کناری نژاد بیان کرد: در اصول اجرای کارها همه با اول ایمنی بعد کار آشنا هستیم و از سوی دیگر یکی از اولین اصولی که به یک امدادگر و یا نجاتگر و حتی آتشنشان آموزش داده می شود حفظ جان خویش برای نجات جان دیگران می باشد که این مهم ناظر بر رعایت استانداردهای آموزشی و رویه های عملیاتی و همچنین تجهیزات متناسب و کافی دارد. آتش نشانان ما با جان بازی تمام و ایفای رشادتی مثال زدنی جان دیگران را مقدم بر جان عزیز خود می دارند که این نهایت ارزشهای والای انسانی می باشد حال آیا تجهیزات و دیگر ملزومات عملیاتی به میزان کافی و به روز برای آتش نشانان و متناسب با جایگاه رشادت و اقدام آنها می باشد؟
وی اضافه کرد: استان ثروتمند هرمزگان با وجود صنایع بزرگ مادر و راهبردی که در خلق ثروت برای ایرانیان ایفای نقش می کند خود متاسفانه از منظر استانداردهای آتشنشانی و امداد و نجات در حوادث شهری و حومه از فقرترین کلانشهر های کشور می باشد و با عنایت بر حضور خیرین والامقام در استان عزیزمان که سبقه خیرات و برکات نیکشان از دیرباز یاریگر دولت و ملت بوده است با درک اهمیت، حساسیت و اولویت این مهم می توانند ذیل عنایت استاندار معزز بسیج گردیده و در تمهید بخشی از این نیاز حیاتی برای کلان شهر بندرعباس با شهر و شهروندان همدستی نمایند.
کناری نژاد گفت: حال در این حادثه نیز ما جان هم وطن، همکار و همشهری عزیزی را از دست دادیم و شایسته و بایسته است که با درک حجم ریسکی که بواسطه بافت فرسوده، زلزله خیز بودن منطقه، گسترده بودن منطقه شهری و حومه و وجود صنایع و پالایشگاه ها و مسئولیت خدمت رسانی به محدوده جغرافیایی تعیین شده توسط ستاد مدیریت بحران استان  از یکسو و همچنین فاصله معنی دار وضع موجود ناوگان و تجهیزات در اختیار سازمان با استانداردهای روز و مورد نیاز ورود مجدانه و مقتضی به موضوع داشته باشیم... باشد جان هایی را که امروز با اقدام مسئولانه خودمان در آینده نجات دهیم... و چه خدمتی بالاتر از این، نجات جان انسانها ...   
 
وی ادامه داد:  با استناد به آمارهای حوادث و عملیات های سازمان آتش نشانی بندرعباس طی 2 سال اخیر در محدوده خارج از شهر بندرعباس که بیشتر در غرب بندرعباس به دلیل وجود پالایشگاه ها و صنایع بوده است  توجه فرمایید: مدت عملیات 1841ساعت/ تعداد خودرو 355 دستگاه/ تعداد 065/1 نفر می باشد.
این عضو شورا با بیان اینکه آیا صنایع و پالایشگاه ها نباید در این حوزه، نسبت به مسئولیت اجتماعی خود و ایمنی منطقه شهر و صنایع خود اقدام نمایند، عنوان کرد: با درک حجم بالای عملیات های صورت پذیرفته می توانید درک بفرمایید که در بازه زمانی که این سرویس ها در حال ارائه می باشد ایستگاه هایی که تیم مربوطه از آنها اعزام می گردند دچار کمبود شدید تجهیزات و ماشین آلات برای پاسخگویی به حوادث احتمالی محدوده پیش بینی شده حوزه جغرافیایی شهری خود می گردند. بنابراین تقویت ناوگان و آمادگی موتوری و انسانی یکی از الزامات پیش روی ما برای پاسخگویی به این تحلیل می باشد.
وی افزود: میانگین عمر ماشین آلات در اختیار سازمان آتش نشانی در حال حاضر 21 سال می باشد!! فرسودگی ناوگان یکی از بزرگترین مسائل حال حاضر می باشد که نیازمند به روزرسانی و تقویت استعداد ماشینی و موتوری ناوگان آتش نشانی می باشیم.
کناری نژاد تصریح کرد: یکی از شاخص های خدمات شهری به شهروندان در راستای ایجاد شهری بالنده شاخص ضریب ایمنی و خدمات اضطراری آن می باشد که اگر فاکتورهای وزنی محاسبه این شاخص را بر اساس وضعیت شهرسازی و بافت فرسوده، ریسک های ناشی از سبک زندگی شهری، وجود مشاغل و صنایع خطرناک در محدوده شهر و آسیب پذیری از منظر خطرات و بلایای طبیعی را مجموعا در یک کفه ترازو محاسبه نماییم و در کفه دیگر متناظر و متناسب با این خطرات و تهدیدات به تجهیزات و استعداد های در اختیار را با اعمال ضریب وزنی محاسبه و قرار دهیم می توانیم حداقل از منظر نظری و محاسبات آماری شاخص کمی و قابل محاسبه برای پایش وضعیت این مهم در داشبوردهای مدیریت شهری تعریف نماییم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: سوالی از برخی نمایندگان محترم مجلس دارم که در امورات جز شورا و شهرداری دخالت می کنند که در گذشته دیگران را مورد نقد قرار می دادند، آیا ایمنی شهر و جان و مال بیش از 700 هزار نفر مردم این شهر و حدود 2 میلیون مردم استان برایتان اهمیتی ندارد که اقدامی انجام نمی دهید؟ عاقبت بخیری دنیا و آخرت در این است نه اینکه به فکر منافع شخصی و سیاسی خویش باشد.