راهکارهای توسعه منابع تجدید پذیر، پیشروی در هوشمندسازی شهرها و احیای بافت فرسوده بررسی شد.

کمیسیون توسعه و عمران شهری هفتادمین اجلاس مجمع مشورتی روسای شوراهای کلان‌شهرها صبح امروز چهارشنبه چهارم بهمن ماه با حضور روسای شوراهای کرج، زاهدان، رشت، بوشهر، گرگان، اردبیل و اعضای شورای شهر و مدیران شهرداری بندرعباس برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر بندرعباس، "وحید نیک‌روش" رئیس شورای شهر بوشهر، ریاست کمیسیون توسعه و عمران شهری هفتادمین اجلاس مجمع مشورتی روسای شوراهای کلان‌شهرها را بر عهده گرفت.

در ابتدای این نشست هم‌اندیشی، دستورکار فراهم کردن زمینه استفاده از منابع تجدید پذیر توسط شهرداری‌ها مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

"مسعود محمدی"، رئیس شورای شهر کرج در این رابطه پیشنهادی ارائه کرد و گفت: تعدادی از ساختمان‌های شهر مشهد از پنل‌های خورشیدی برای تامین انرژی استفاده کردند. در این راستا شهرداری‌ها می‌توانند از زمین‌هایی که دارند برای توسعه انرژی تجدید پذیر در قالب پنل‌های خورشیدی استفاده کنند.

وی اضافه کرد: تجربه ما در شورا و شهرداری کرج در این راستا ایجاد استخر ذخیره آب در چند نقطه شهر است. در حال حاضر سازمان آرامستان‌ها تا اواسط تابستان نیاز به آب لوله‌کشی ندارد و از آب ذخیره شده استفاده می‌کنند.

"یعقوب دبیری نژاد"، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر بندرعباس نیز پیشنهاد خود را قرائت کرد و گفت: به منظور کاهش سوخت‌های فسیلی، برق مورد نیاز اماکان ورزشی و عمومی متعلق به شهرداری‌ها بامشارکت وزارت نیرو از طریق پنل‌های خورشیدی تامین گردد.

"یونس شهنوازی"، رئیس شورای شهر زاهدان اظهار کرد: یکی از معابر اصلی خیابان‌های شهر زاهدان با پنل خورشیدی تامین انرژی می‌شود که تجربه موفقی بوده است. یکی از مشکلات اصلی شهر زاهدان کنتور برق است به همین علت در حال برنامه‌ریزی برای توسعه پنل‌های خورشیدی در حاشیه شهر هستیم. استفاده از پنل‌های خورشیدی در شهرهایی با اقلیم مشابه زاهدان می‌تواند تجربه‌های موفقی را رقم زند.

در ادامه نشست، روسای شوراهای رشت، گرگان، زاهدان، اعضای شورا و مدیران شهرداری بندرعباس تجربیات خود را به اشتراک گذاشتند و پیشنهاداتی را مطرح کردند که اهم آن‌ها در ادامه آمده است؛ تولید انرژی از زباله‌سوزی، خرید دستگاه‌های بازیافت آسفالت،
استفاده از پنل‌های خورشیدی برای تامین برق مشا ساختمان‌ها و ذخیره‌سازی آب‌های سطحی برای تامین از انرژی.

*تببین راهکارهای ایجاد شهرمجازی*

اعضای کمیسیون توسعه و عمران شهری در دستورکار دوم به "بررسی مجهز شدن سیستم خدمات‌دهی شهرداری‌ها به تکنولوژی‌های نوین" پرداختند.

ایجاد نرم‌افزار یکپارچه کشوری در بحث هوشمندسازی به عنوان اولین پیشنهاد از سوی رئیس کمیسیون عمران شورای شهر بندرعباس مطرح و با استقبال روسای شورای کلان‌شهر ها مواجه شد.

ذیل این پیشنهاد، به کارگیری نیروهای شهرداری برای برنامه‌نویسی این نرم‌افزار و استفاده از این نرم‌افزار به صورت پایلوت در مراکز استان‌ها مطرح شد. همچنین پیشنهاد شد سازمان همیاری شهرداری‌ها مجری طرح مذکور باشد.

"میرمحمد سید هاشمی"، رئیس شورای شهر اردبیل نیزطرح پیشنهادی خود را بدین صورت مطرح کرد: برای نهادینه‌سازی فرهنگ شهروند هوشمند در جامعه بایستی موضوعات آموزشی شهر و شهروند هوشمند در کتب درسی گنجانده شود.

رئیس شورای اسلامی بوشهر بر تشکیل کمیته شهر هوشمند یا شهر الکترونیک به میزبانی شهرهای پیشتاز در این حوزه تاکید و اظهار کرد: این کمیته‌ می‌تواند ذیل کمیسیون عمران شوراها فعالیت خود را پیش ببرد و با تعیین اهداف کوتاه و بلند مدت در پیشبرد این موضوع گام بردارد.

"عبدالحسین ارجمند" معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری بندرعباس نیز به موضوع مکلف شدن اصناف برای ارائه خدمات هوشمند به مردم اشاره کرد.

رئیس شورای شهر زاهدان بر استفاده از توان پارک‌های علم و فناوری در زمینه هوشمندسازی تاکید کرد و گفت: پارک علم و فناوری این شهر هوشمندسازی یک محله را به صورت آزمایشی آغاز کرده است.

*احیای حیات در بافت‌های فرسوده*

بررسی راه‌حل‌های احیای بافت‌های فرسوده شهری به عنوان دستورکار سوم کمیسیون توسعه و عمران شهری انجام شد.

باتوجه به گستره‌ی بافت فرسوده در شهر بندرعباس، بخش عمده‌ جلسه به ارائه راه‌حل برای احیای بافت این شهر اختصاص یافت.

"حسین بازماندگان"، معاون عمرانی و امور زیربنایی شهرداری بندرعباس در این رابطه پیشنهاد داد: برای احیای بافت فرسوده یکی از معضلاتی که باید حل شود موضوع عدم مالکیت است. اگر دولت مالکیت این زمین‌ها را در اختیار شهرداری قرار دهد بافت فرسوده به راحتی احیا می‌شود.

پس از تبادل نظر درخصوص این راهکار در نهایت پیشنهاد شد:" زمین‌های فاقد سند به شهرداری‌ها واگذار شود تا با مالکین به توافق برسند؛ بدین صورت که عرصه در اختیار شهرداری قرار گیرد".

همچنین با پیشنهاد تدوین و تهیه طرح‌های توسعه‌ای محله‌محور نیز موافقت شد.

رئیس شورای شهر اردبیل، سرمایه‌گذاری مشارکتی سه جانبه میان شهرداری-راه و شهرسازی و اهالی محلات به عنوان سهامدار را نیز مطرح کرد.

به دنبال اشتراک‌گذاری تجربه از سوی رئیس شورای شهر اردبیل مبنی بر تداخل بافت فرسوده و بافت تاریخی در بسیاری از شهرها پیشنهاد شد: "شورای عالی شهرسازی در موضوع تداخل بافت‌فرسوده با بافت تاریخی و افزایش حریم بافت‌های تاریخی تجدید نظر کند".

همچنین مقرر شد طبق ماده ۹ و تبصره ۲ ماده پنج تصویب‌نامه هیئت وزیران از وزارت کشور درخواست شد تکالیف دولت در احیای بافت‌های فرسوده انجام شود.

با رئیس شورای شهر رشت مبنی ایجاد نهضت مسکن ملی در بافت‌های فرسوده استان‌هایی که ظرفیت دارند نیز موافقت شد.

پیشنهاد رئیس شورای شهر کرج نیز پس از بحث و بررسی مورد تایید اعضای کمیسیون قرار گرفت. پیشنهاد مذکور بدین شهر است که مجلس در برنامه هفتم توسعه نسبت به شناسایی و انتقال تصدی های قابل واگذاری به شهرداری با رویکرد مدیریت یکپارچه شهری اقدام کند. در این زمینه پیشنهاد می‌شود مجموعه های راهور، آبفا و برق با رویکرد برنامه ریزی، تصمیم سازی و اقدام هماهنگ به موقع، به مدیریت شهری الحاق گردد.

رئیس شورای شهر گرگان نیز پیشنهاد داد "در راستا احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده، ارگان‌های راه و شهرسازی، شهرداری و نظام مهندسی به طور همزمان مشارکت داشته باشند و به ترتیب هر کدام وظایف تملک و تفاهم ها، صدور پروانه ساختمانی و اموارات خدماتی و در نهایت نظام مهندسی خدمات فنی را انجام دهند".

انتهای خبر/